“Giuseppe De Bartolomeis da Cansano
ad Ellis Island per Boston”


II mondo dell'emigrazione pullula di personaggi; una miriade di nomi, fra i quali vengono ricordati ed evidenziati quelli che hanno fatto qualcosa di eccezionale, in un campo o nell'altro dell'attività umana.
Accade lo stesso, d'altra parte, nella plurimillenaria storia dell'umanità, in cui vengono proposti all'attenzione del prossimo quelli che sono stati in posizione di eccellenza.
E gli altri? I tanti, tantissimi che hanno costituito Yhumus della storia, con le loro esistenze modeste e silenziose, col faticoso lavoro quotidiano, impastato più di sacrifìci che di soddisfazioni?
A costoro si è pensato, in uno scritto dedicato ad un semplice modesto emigrante, che nel 1916 partì per gli Stati Uniti d'America, ricco solo delle sue braccia e con il cuore colmo di speranza.
Giuseppe De Bartolomeis era, uno dei tanti del grande flusso migratorio, senza meriti di cui potersi fregiare al di fuori di una onesta condotta di lavoratore.
Nel titolo del libro è sintetizzata la storia di Giuseppe dal paesino aquilano verso la grande città americana: un percorso segnato dai noti indicibili sacrifici - a cominciare dal duro viaggio oceanico fino alle privazioni, spesso umilianti, nei luoghi di lavoro.
Questo scritto incastona in modo ampio la figura dell'emigrante nell'ambiente di origine ed in quello della collocazione in un mondo, nuovo in ogni senso.
Esso intende essere un omaggio ai tantissimi emigrati, che non si videro arridere la buona sorte e passarono in mezzo alla nascente opulenza del mondo americano, quasi senza rendersene conto e senza immaginare che essa era il frutto del loro lavoro.
L'esperta penna dell'autore ricrea tutto un mondo nei suoi diversi aspetti e ne rende compartecipi i lettori essendo ricco di spunti e di documentazione, grazie anche alle fotografie che contribuiscono a ricostruire tutto un ambiente socio economico, che va salvaguardato dall'oblio.

Panza, R., "Giuseppe De Bartolomeis da Cansano a Ellis Island per Boston" , editrice La Voce dell'Emigrante.


Lingua italiana superstar negli USA 

La famosa frase "Italiani,mafia, pizza e mandolino" (da pronunciare rigorosamente con accento newyorkese) con la quale spesso, all' estero, siamo simpaticamente apostrofati potrebbe presto sparire. Almeno dal pensiero comune degli statunitensi. Secondo i dati forniti dal consolato italiano a New York, in­fatti, sembra che negli ultimi anni ci sia stato un vero e proprio boom non solo verso la nostra cultura, la nostra storia, il nostro stile di vita, ma anche verso la nostra lingua, che ha raggiunto vette decisamente inaspettate: si calcola, infatti, che l'Italiano, come lingua straniera studiata nei college e nelle high school, stia facendo concorrenza addirittura allo Spagnolo. E all'interno di questo trend positivo si colloca anche la decisione di distribuire 'America Oggi', il primo quotidiano in lingua ita- liana prodotto e-stampato negli Stati Uniti a tutti gli studenti delle classi di scuola superiore che studiano l'Italiano. In modo da creare, anche tramite internet, un ponte diretto con gli studenti del nostro Paese. Ma andiamo con ordine. L'interesse che ruota intorno alla nostra lingua negli Stati Uniti ha subito una crescita esponenzia­le, soprattutto negli ulti­mi cinque anni. L'Italia­no, infatti, si sta espan­dendo non solo come lin­gua veicolare, ma anche in termini di qualità degli studi letterari. Secondo una recente stima, il nu­mero dei ragazzi ameri­cani che studia la nostra lingua a scuola è cresciu­to fino a superare quota sessantamila. Trentamila nei soli stati di New York e Connecticut.

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California Supermarket is celebrating an image and variety of service that no other business in New Mexico can claim. Founder Basilio Di Gregorio once said, “Everyone needs to eat every day. I want to provide the quality merchandise my customers want at the best possible price.”
With that attitude, California Supermarkets has truly earned the right to identify themselves as “The Stores That Grew With Gallup.”
Basilio did not plan to journey to Gallup, or even to New Mexico, when he departed Cansano, Italy in 1927 and arrived in New York City. As a 15-year-old youngster, he met up with his brothers and started to pave the road toward the American Dream.
Similar to the migrant workers of today, Basilio and his brothers followed work wherever they could find it. Following family leads, Basilio traveled to Trinidad, Colorado, working in the coal mines. The Great Depression hit, and single men like Basilio were the first to feel the pinch..jobs went first to the men with families. He traveled from Colorado to Kentucky and Detroit, Michigan landing construction work. The pay was 15 cents an hour working the night shift for 14 to 16 hours a day.
Six months later, at the mature age of 16, Basilio was laid off again and returned to New York City. He and his friends took whatever construction jobs they could find to keep food on the table. Bit by bit, he accumulated $600 and the returned to Cansano, Italy in 1932 to marry Olivia DeSantis, a 17-year old local beauty who proved to be a formidable partner for the next 60 years.
Leaving Oliva in Cansano, Basilio headed back to America and joined his brothers, who had made their way to Gamerco (the Gallup American Coal Company), a budding coal mining community. There he could average around $1,200 a year loading coal. As a favorite pastime, Basilio and his brother Dan entered coal-shoveling contests and were the local champions…they shoveled two tons of coal in 4-1/2 minutes to take the top prize of 10 dollars!
By 1938, Basilio was ready to make America his home, so he returned to Italy and brought back Oliva and their daughter, Nicolina. Soon after, their son Joe was born at St. Mary's Hospital in Galup and Basilio started thinking of a new career.
Working in the coalmines made Basilio decided to take a risk: he invested their life savings of $1,200 in the grocery business…a decision that would last a lifetime. Having befriended Mr. Dan Liberty, Basilio drove with him to California and brought back produce, olive oil, prosciutto and other Italian specialties. This is how he started building his grocery inventory and how he developed his passion for stocking variety and fresh products.
His first store was a 14-by-30 foot building at West Coal Avenue, where jerry's Café is now located, and the gross sales on one of those early days were $7.42. He called it California market to remind him of the beautiful state where he bought produce.
Slowly, business grew. In 1944 he partnered with Dan DiPomazio, a fellow Italian, and together they bought the San Juan Grocery and “Front Street.” Basilio managed the San Juan Grocery and Dan managed California Market.
In 1949, Dan and Basilio started expanding the business in earnest by moving to 308 W. Coal Street and building a 6,000 square foot store. They kept the name California Market. Both Dan and Basilio managed this “big” store together and hired Concetto DiGiacomo to manage the San Juan Grocery. Both Dan and Basilio started a tradition of hiring people from Italy to work the stores; many remained in Gallup and became successful business people.
The 1950s saw the first big expansion wave. Basilio and Oliva's family had grown to include teo more daughters, Jeanette and Elizabeth. All four children grew up in the “stores,” each had jobs, and each was expected to work and help build the business.
Basilio, along with his friends henry Balocca, Charley Vidal and Bob Rogers, formed a corporation and they built California Market #2 on East 66. This later became kknown as Uptown Plaza Shopping Center.
During this time, daughter Nicki and her husband Jimmy Seay were also a key part of the business. Nicki managed all the accounting and bookkeeping and Jimmy managed the meat market.
The stores continued to grow with Gallup and 1966, California Superama was built and the downtown area for its first shopping plaza.
In keeping with Italian tradition, the stores were the backbone of the family and all family members, regardless of generations, worked “at the stores.” Basilio, the young boy who saw opportunity with every shovel full of coal and every trip to California, loved the food business and loved Gallup. As Gallup grew, he continued to expand his stores to fit the changing needs of the customer.